Holistisk livsstilLearning LabTipsUncategorized

Sweat! Think! Learn! – Det finns inga dåliga dagar, bara dåliga morgnar?

“En god morgonrutin sätter tonen för hela din dag. Om hela ens dagar blir rätt så blir hela livet rätt.” Hur vi tillbringar våra två första timmar på dagen bestämmer hur HELA resten av vår dag blir, säger läkaren och hjärnforskaren Mouna Esmaeilzadeh och detta backas upp av vetenskapliga resultat.

Morgonstund har guld i mun

Jag är en kvällsmänniska, en nattuggla och en sjusovare! Jag skulle vinna snooze-SM om den tävlingen fans och gudarna ska veta att jag har haft otaliga “bad hair days” i mina dagar. Sen började jag träna på morgonen för att hinna med träningen innan resten av dagen tog fart. Det blev en vändpunkt. Så skönt att starta dagen med att träna, ha det gjort och sedan känna sig som en drottning resten av dagen. Någonstans där började jag skapa en mer välgörande morgonrutin. För någon månad sedan läste jag om Robin Sharmas ”Genius Formula” och hans rekommenderade morgonrutin. Jag blev sugen på att prova.

”Hard in the beginning, messy in the middle, yummy in the end”. Så säger Sharma att det är att etablera nya goda rutiner i livet. Man behöver hålla ut i 66 dagar enligt den senaste forskningen för att vanan ska bli etablerad. Vad hände med 30 dagar för att skapa en vana, undrar jag?!

Jag är nu inne på 17e dagen av 66 (!) att prova Sharmas 20/20/20-rutin. Du kan läsa mitt initiala inlägg och förklaring om vad det är här. Kortfattat och förenklat är det att jag går upp tidigt på morgonen, tränar 20 minuter, skriver 20 minuter och läser något i 20 minuter. En timme med fokus på mitt fysiska, andliga och mentala välbefinnande.

Så hur känns det så här på dag 17? Alltså, jag tycker inte det har varit så svårt i början men jag kanske inte riktigt är klar med början än? Har ju inte ens kommit igenom en tredjedel. När man väl bestämt sig för att göra något och kommer igång så känns det ju rätt bra. Motivationen finns där och man kör på. Första dagarna var jag otroligt glad och stolt över mig själv, typ: kolla vad duktig jag är som gör det här! Hej och hå vad det går bra! Således var jag bara glad över att vara igång. Tänker att ”whatever works, works”. Efter någon vecka började jag reflektera över hur det verkligen känns och vad det bidragit med:

 

20 min ”SWEAT”:

Circuit training med 13 kg vikt.
Alltså det är så underbart att börja dagen med att röra sig. Det är segt att ta sig ur den varma sköna sängen men här försöker jag att inte tänka så mycket. Bara upp och på med träningskläderna. Kroppen är stel och nyvaken men efter några minuter så är jag på ett helt annat ställe! Kroppen vaknar och kickar igång. Energin börjar flöda. Endorfinerna likaså. Jag har alternerat mina morgnar med antingen yoga, circuit training eller en power walk / joggning på stranden. Det beror på hur jag känner mig. Tror på att känna in kroppen här och göra det som känns rätt just idag. Efter fem dagar med circuit training kände jag att min kropp behövde vila och då gick jag en power walk istället.

Yoga på morgonen slår det mesta!
 
Jag försöker fokusera på min andning, lyssna på kroppens gensvar vid den fysiska aktiviteten och ta in omgivningen omkring mig. Tankar kommer men jag låter dem gå. Jag kommer tillbaka till fokus på andning och vad jag gör och vill inte fastna i tankar om resten av dagen eller vad som varit. Närvaro i 20 minuter för den fysiska aktiviteten enbart. Svårt men bra då jag lyckas!

Det är ju så lätt att motivera sig i 20 minuter och faktiskt köra järnet. 20 minuter går så fort. Eftersom jag är naturligt lat funkar detta galet bra för mig. 20 minuter och sedan är jag klar. Älskar allt som är effektivt. Och det är lätt att se vilka effekter det har. Att börja dagen med att röra kroppen och svettas ”is da shit”. När jag därefter känner mig galet nöjd med att jag redan tränat, är varm, vaken och energisk låter jag tankarna få komma och då det är då det är dags för nästa 20-minuters rutin.

 

20 min ”THINK”:

Här sitter jag och tänker så det knakar…
Jag tar en kopp grönt the och sätter mig på ett skönt ställe, oftast utomhus. Skriver på datorn i min digitala dagbok ”Day One” (finns på APP store ladda ner den! Har appen på min dator och min telefon så att jag alltid har med mig alla mina anteckningar vart jag än är. Du kan tagga och söka fram det du behöver och allt är samlat på samma ställe. Du kan också lägga till bilder etc).

Den här rutinen fascinerar mig. Att skriva av sig tankar, känslor, idéer och sätta mål, intentioner och tydligt definiera saker i mitt liv är på riktigt oerhört givande. Det skapas en helt annan tydlighet och medvetenhet när jag skriver ner saker. Jag måste formulera mig korrekt och tänka färdigt. Något händer. Med alla endorfiner i kroppen efter träningen så märker jag också att jag automatiskt är så mycket mer positiv om allt och alla samt har en förnyad styrka i mig själv.

Sedan är det otroligt välgörande att tvinga sig att bara tänka positivt och att skriva med goda intentioner. Ibland märker jag hur man sjunker tillbaka och lätt hamnar i att tänka på det som jag misslyckats med, inte uppnått eller önskar var annorlunda. Men så fort en sådan tanke kommer så påminner jag mig själv att istället vända på det – vad kan jag göra framåt, vad vill jag lyckas med, vad har jag faktiskt lärt mig av de ev. jobbiga erfarenheterna? ”Det finns inga problem, bara lärdomar” är ett citat av Eckhardt Tolle som jag älskar. Saker är jobbiga för att vi inte vet hur vi ska oss igenom dem, för att vi inte lärt oss det ännu. När vi ser på våra problem på detta sätt så känns de genast lite mer lätthanterliga.

Ibland vet jag inte vad jag ska skriva. Det är tomt. Då bara jag lyssnar inåt och börjar skriva om det första som kommer upp. Tänker att det är det jag behöver tänka på och få klarhet i. Det har gjort att jag har insett att jag har några riktigt bra idéer och framtidsmöjligheter framför mig. Saker som jag inte tänkt på, eller snarare mött. Ibland kommer det upp saker som inte är så smickrande eller produktiva också, var så säker. Men då ska jag väl få ur mig det också, tänker jag. Skrivandet skapar distans och kastar ytterligare en dimension på saker. Klarhet skapas genom skrivandet och ”clarity brings mastery”.

Ballast av allt är att gå tillbaka och läsa det jag skrivit under dessa 17 dagar. WOW! Så mycket tacksamhet för det jag har i mitt liv, så mycket möjligheter framåt, så mycket kärlek och underbara människor och möjligheter i mitt liv. Genom att manifestera dessa tankar och skapa tydlighet märker jag hur det påverkar resten av min dag.

 

20 min ”LEARN”:

Koncentrationsstörningar på hög nivå…
Detta är den delen av rutinen som jag älskar mest. Jag är helt ”mind-blown” över hur mycket jag faktiskt hinner läsa på bara 20 minuter. Det kan bli ett helt kapitel i en faktabok eller flera artiklar ur nyheterna eller något magasin. Helt plötsligt läser jag igen. Håller på med 3-4 olika böcker samtidigt helt plötsligt! Det var länge sedan det hände. Inser att jag lurat mig själv och tänkt att jag inte har tid att läsa så mycket nu när jag har tre barn och… jada, jada, jada. Klart jag har 20 minuter om dagen! 20 minuter är så mycket mer än jag någonsin kunnat fatta. Man hinner få in mycket kunskap på denna tid. Bättre att läsa ett kapitel än inget.

Sedan det coola, när jag läser så skapas nya intryck, ny kunskap och det i sin tur genererar idéer och tankar om saker som jag tidigare inte sett eller förstått. Det här är beroendeframkallande!

 

Jobbigast med denna rutin är:

  • gå upp och komma igång
  • ignorera impulsen att strunta i det just idag
  • fokusera på att inte dra igång tankar och planera saker – vara fullt närvarande i varje del och dess syfte
  • komma på vad jag ska skriva om och tänka på
  • inte låta sig störas av en 20 månaders bebis som vill vara med
  • begränsa det till 20 min per aktivitet.
  • skriva kortfattat och koncist samt POSITIVT
  • få maken lika motiverad som jag att göra rutinen och att vara tyst 🙂

Oväntade positiva effekter:

  • barnen älskar att höra oss starta dagen på detta sätt
  • frukosten blir mycket godare då matlusten är starkare efter att ha varit uppe en timma
  • konversationerna kring frukostbordet har fått nya dimensioner då vi delger barnen vad vi tänkt och lärt oss
  • lugnare, gladare och mer harmonisk familj – ja, jag vet; ”Happy wife, happy life”

 

Summa sumarum: Det går bra och det känns rätt att göra det här. Svindlar dock lite vid tanken på att det är 39 dagar kvar….. KÄMPA JESSICA! Jag vill och tänker fortsätta. De positiva effekterna är tydliga och överstiger det jobbiga att gå upp tidigt och ”tvinga” sig igenom sin rutin. Det känns ännu inte som att ”tvinga mig själv”, det känns som att ”unna mig själv”. Håller jag ut hela vägen så, menar Sharma, har man programmerat om de cebrala vägarna i hjärnan. Då har jag etablerat en vana som sedan går på automatik. Det är därför det blir ”yummy in the end”. Ska bara igenom den där ”messy” delen också först…

 

Superglad att höra att flera av er som läst detta är sugna på att prova eller redan har satt igång. Jag är så nyfiken på att höra era erfarenheter och tips så vi kan peppa varandra. Vissa har redan andra grymma etablerade morgonrutiner har jag också förstått. Maila mig gärna eller kommentera här eller på FB eller insta. Ju mer vi kan inspirera varandra desto bättre!

 

All kindness,

 

Jessica

Kenya, 29 juni – 2017

4 thoughts on “Sweat! Think! Learn! – Det finns inga dåliga dagar, bara dåliga morgnar?

  1. Håller HELT med! Det finns inget bättre sätt att sätta ton och intention för en bra dag. Jag har länge vetat och känt att morgnarna har något speciellt att ge, men det är ofta svårt att få till av precis de anledningar du tar upp med resultatet att ibland blir det, ibland inte. Det häftiga med att göra det till en rutin är att det ger ett helt annat resultat och jag måste säga att jag har blivit nyfiket och positivt överraskad. Jag kör 1,5 timme och det räcker också till för en stund att andas, landa och sen ta en lång härlig dusch i lugn och ro. Egentid och träning som är så mycket värt men svårt att hitta tid för annars. För mig var ”think” and ”learn” ny inspiration och efter att ha provat måste jag säga att det verkligen ger energi, insikter och idéer på ett helt annat sätt – det är häftigt att känna effekten av träningen som det första du gör på dagen och allt positivt det sätter igång i kroppen! Tack för inspiration att testa och utforska nya vägar! ❤️🙏

  2. Tack Maria. Så härligt att du kommenterar! Så impad av att du kör 1,5h! Bra där. Think och Learn bidrar verkligen, tycker jag med. Keep it up och tack för DIN inspiration.

  3. Fy satan vad inspirerande!!!!
    Detta skall jag också göra när jag får tid ;). Du får pusha mig i sommar.
    Riktigt bra inlägg svägi, puss

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *