Uncategorized

Creating new habits to improve your life – Whollymuse Lab

Senaste forskningen säger att det tar 66 dagar att etablera en vana. När vi stått ut i 66 dagar så har hjärnan lärt sig, programmerats om, och det går per automatik. 66 dagar kanske känns långt men om samtidigt om man ser det i perspektiv av ett helt år, hela sitt liv så är det en väldigt kort tid. Många människor klagar på sitt liv och drömmer om saker de aldrig uppnår. Jag tänker, om man vill ha ett annorlunda resultat så behöver vi också göra saker annorlunda. Tex, någon som inte kommer igång med sin träning fast man egentligen vill, eller någon som vill äta nyttigare men inte vet vart den ska börja, eller någon som vill byta jobb och väntar på att något ska dyka upp av sig själv. Vi har så lätt för att skjuta upp saker. Imorgon börjar jag! Eller, efter den här månaden när det är mindre på jobbet, jag har mer energi, när det är bättre väder, etc etc. Det finns ingen perfekt timing och vi vet inte vad som händer imorgon. Börja idag! Även små steg är steg.

Jag tror att vi är vår egen lyckas smed och att vi kan uppnå så mycket bara genom att bestämma oss, vara disciplinerade och  börja göra. Inget kommer gratis, det är klart att det krävs en massa jobb och uthållighet. Och det är därför det är så viktigt att först bestämma sig för vad man vill och hur målet ser ut. Vi måste ta oss tid att lyssna på oss själva, förstå vad vi drömmer om och våga formulera det. När vi kan specificera vad vi vill ha i vårt liv och visualisera målet, känna känslan av hur det skulle kunna bli kan vi också uppbringa känslan och modet att börja göra. Börja göra de saker som tar oss närmare målet. Vi måste lägga tid på de saker vi vill uppnå.

Jag har lyxen att vara i Kapstaden i ett halvår och fokusera både på min framtida karriär och min egen helhetshälsa. Det är själva syftet med att vara här. Jag vet att det är lyx och få förunnat att ta ett halvårs ”ledighet” från vardagslivet hemma och förkovra sig, utveckla sig, upptäcka, utforska och ETABLERA NYA VANOR. Men jag har gjort det. Vi började drömma om att åka utomlands för över två år sedan. Sedan jobbade vi på det, visualiserade det och började ta steg mot att kunna göra det. Det var en lång resa, den tog ju två år. Det var gånger då det såg ut som det inte skulle hända. Det fanns gånger när vi nästan gav upp. Men så en dag föll liksom allt på plats och vi gjorde det! Det hade aldrig skett om vi inte börjat drömma, sätta upp målet och börjat agera för att det verkligen skulle bli så.

Sedan jag kom till Sydafrika har jag etablerat flera nya vanor som jag länge velat få in i mitt liv. Jag bestämde mig för att meditera varje dag och att yoga 5 dagar i veckan. Både meditation och yoga utövas inte utan praktiseras. Det kallas ”praktik” för att vi övar,  för att ju mer vi gör det desto lättare och bättre blir vi på det. Desto djupare och längre in i själva praktiken kommer vi. De har inget slut. Det finns alltid mer världar att upptäcka och en fördjupad inre resa, förståelse och sanning upplevs. Jag har nu hållt på i närmare 90 dagar. Det har förbättrat mitt liv genom att jag tar mig tid varje dag att finna inre stillhet, lyssna på min kropp, förstå mina känslor och öppna upp min intuition. När jag får dessa stunder av egen tid och kopplar bort tankar, den yttre världen och vänder inåt så får jag styrka! Det är inte yttre omständigheter eller andra personer som gör mig lycklig. Jag är lycklig för att jag lever, för att jag är här och nu. I detta nu finns inga problem. Problem uppstår i vår hjärna när vi tänker på saker som skett eller kanske kommer att ske. Det är så klart så att saker är svåra, komplicerade och påverkar mitt liv negativt precis som för alla andra. Jag väljer att vända inåt, vara ”mindful”, lyssna på mig själv och VÄLJA att inte se problem som problem, utan som lärdomar – något jag behöver lära mig eller besegra, komma förbi. För att jag ska klara att se livet så här, påminnas om det och välja att agera utefter det så behöver jag meditation och yoga. Det hjälper mig att koppla an till den känslan av inre frid, att vi inte ÄR vår hjärna och istället vara tacksam för allt jag har och är. Positivt tänkande attraherar positiva omständigheter. Det blir till en positiv spiral.

Vissa gånger har det varit svårt att få till dessa nya vanor. Robin Sharma säger: – ”It is hard in the begining, messy in the midle but beautiful at the end”. Kan inte hålla med mer! Det har inte varit lätt hela vägen men nu så har jag upplevt de positiva effekterna av mina nya vanor. Min hjärna påminner mig automatiskt om vad jag behöver göra. Jag tar mig tid till att utföra mina ”ritualer” och det är inte jobbigt. Det är lätt. Det går fortare, lättare och jag kan uppbringa önskad närvaro, känsla och insikt så mkt fortare nu än för 66 dagar sedan. Så det funkar!

Jag vill dela med mig av detta för att inspirera att fler att faktiskt etablera nya vanor, ritualer som du vet skulle förbättra ditt liv. Det är 66 dagar kvar till den 5 juli, då många i Sverige går på semester. Tänk inte att du ska vänta till semestern för att ta tag i de där sakerna som du inte har tid för nu. Börja idag och var klar till semestern. Gå in i din semester med redan nya etablerade vanor och njut desto mer av den där välförtjänta ledigheten.

Här lite förslag på vanor / ritualer som kan påverka din inre lycka:

  1. Meditera varje dag – det räcker med tio minuter. Finns massor med appar och guidade meditationer på youtube
  2. Motionera minst 20 minuter varje dag ( spelar ingen roll vad du gör bara du rör dig och svettas)
  3. Skriv dagbok: få ut dina tankar, känslor och få perspektiv på dem.
  4. Sov 6-8 timmar per natt. Lägg dig i tid och gå upp tidigt så du hinner med dina nya ritualer innan dagen börjar.
  5. Lär dig något nytt varje dag. Läs en bok, lyssna på en podcast, titta på nyheterna etc etc. Kan vi mer så kan vi göra mer!
  6. Spendera 30 minuter eller mer varje dag på att formulera och jobba på din dröm. Blockera ut allt annat. Bara gör!
  7. Gör något du älskar – varje dag. Skjut inte upp saker som du mår bra av eller älskar. Lev idag. Sjung, dansa, sticka, jogga, lek etc!
  8. Tänk positivt! Sätt dig och skriv ner och reflektera över allt positivt du har och är. Programmera din hjärna att tänka positivt.
  9. Ät bättre. Ta dig tid att äta gott och nyttigt. Vad vi äter påverkar vår kropp men också vår upplevelse av vår kropp och dess känslor.
  10. Var en nyfiken nybörjare. Var öppen och lärande, intagande. Starta nåt nytt och upplev energin av utvecklas.
  11. Ge näring till dina nära relationer. Vi behöver kärlek, hjälp och samvaro. Ge näring till de du vill ha i ditt liv och få tusenfalt tillbaka.

Happy Sunday, happy thinking, happy life!

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *