Uncategorized

10 saker att prova för större välbefinnande – My Kenya challenge and Learning Lab Experience.

När vi kom hit till Kenya bestämde jag mig för att prova en rad nya saker. Fem veckor på en ganska öde, vit strand vid havet. Det måste vara den bästa laboratoriesalen någonsin. Varför? Jo, för jag tror att nya erfarenheter ger nya insikter. Jag vill prova för att veta själv, för att förstå. Först då kan jag besluta om vad jag behöver eller inte behöver i mitt liv.Att utvecklas som person och hitta en livsstil som är den rätta för mig. Och det finns alltid saker som kan förstärka och förbättra livet. Så därför bestämde jag mig för:

 

  1. Inte dricka någon alkohol
  2. Gå upp en timme tidigare än resten av familjen varje morgon
  3. Träna 20 minuter varje morgon ( SWEAT)
  4. Skriva dagbok 20 min varje morgon (Think)
  5. Läsa 20 minuter varje morgon ( LEARN )
  6. Äta så hälsosamt som möjligt
  7. Yoga varje dag
  8. Meditera varje dag
  9. Praktisera mindfulness i samvaro med barnen
  10. Lägga mig tidigare, senast kl 11 varje dag.

 

Så hur har det gått?

  1. Inte dricka någon alkohol.

Detta har varit…. spännande! Första två veckorna saknade jag att kunna ta ett glas vin till maten eller en drink i solnedgången. De vanorna hade vi etablerat i Kapstaden så nog var det lite psykologisk abstinens där! Jag insåg att man dricker av vana och traditioner många gånger. Men behövs det verkligen för att man ska njuta?  Efter två veckor så tänkte jag inte längre på att vilja ha ett glas vin här och där. Först då. Innan tänkte jag på det hela tiden. Plötsligt saknade jag det inte. Behövde det inte. Inser att man alltid är pigg på morgonen och känner sig starkare utan alkohol i kroppen. Det är underbart att vakna och alltid känna sig pigg. Den starten på dagen är ljuvlig. Men, nu längtar jag efter ett glas vin. Jag kan vara utan, utan problem. Men livet får större guldkant med ett glas vin. Så är det bara. Yoga, kaffe och vin – så blir livet balanserat. Jag behöver inte vin men jag väljer att ha vin i mitt liv.

 

  1. Gå upp en timme tidigare än familjen.

Detta har varit HELT omöjligt. VI har en 20 månaders bebis som vaknar kl 05:00 eller 06:00. Tanken att vara själv en timme på morgonen och få hela sin rutin för att sköta sig själv först är fantastisk men inte realistisk för mig just nu. Den lille får vara med helt enkelt. Och det finns ju inget mysigare än nyvakna bebisar så jag tänker njuta av det så länge det varar.

 

  1. SWEAT (del av 20/20/20-rutinen)

Älskar detta! Oavsett hur trött, sliten eller negativ jag ev känt mig när jag vaknar så är livet helt annorlunda efter att ha tränat. 20 minuter är ingen tid men samtidigt så mycket! Fysisk aktivitet väcker kroppen, får endorfiner och hormoner som stärker dig. Jag andas, jag lever och jag älskar min kropp. Jag känner mig stark och positiv. Och skönast av allt. Jag har redan tränat och slipper tänka på det som ett måste resten av dagen.

 

  1. THINK (del av 20/20/20-rutinen)

Skriva dagbok för att tänka och precisera sig. Skriva av sig. Reflektera och distansiera sina tankar och känslor. Det är magi. Trodde inte  att detta skulle vara så revolutionerande men det är det! Jag har bättre koll på vad jag älskar, vad jag är tacksam för, vad jag är stolt över, vad jag vill ha mer av, vad jag drömmer om, vilka jag behöver i mitt liv, vad mina talanger är, vad min bucket list är etc etc. Att tänka klart och dokumentera det är starten på att möjliggöra att det sker. Att träna hjärnan att tänka positivt får omedelbara effekter. Hela dagen blir mer positiv. Det är oundvikligt.

 

  1. LEARN (del av 20/20/20-rutinen)

Läsa i 20 minuter. Lära något nytt. Ta in kunskap och visdom som någon annan skrivit, pratat om, lärt sig eller dokumenterat Jag läser och ibland lyssnar jag på böcker, poddar eller tittar på youtube på tex ett TEDTalk. Det finns så mycket visdom och kunskap där ute! Om jag kan förskansa mig lite av den varje dag så växer mina ramar. Jag känner det redan. Jag får nya infallsvinklar, tänker mer kreativt och har skapat nya projekt pga detta. Detta älskar jag och kommer aldrig sluta med!


 

  1. Äta så hälsosamt som möjligt

Ja, vi har ätit nyttigt. Egentligen gör vi alltid det. Här har det varit lätt och svårt. Färsk fisk och skaldjur i överflöd – min favorit. Exotiska frukter och avocados i överflöd. Men utbudet av livsmedel och färskvaror är ganska begränsat här så det har fått att ta seden dit man kommer. Godast mat får man om man äter swahili food. Det är fantastiskt gott. Men det har blivit mycket ris och mycket bröd, kolhydratsbonanza!!!! Sallad finns inte att få tag på. Och grönsakerna kokas läääänge. Inser att jag inte dör av att äta kolhydrater. Magen blir lite svullnare men jag mår inte sämre. Äta mindre av det bara så går det hur bra som helst.

 

  1. Yoga every damn day

Ja. Ja. Ja. Jag kan inte leva utan min yoga. Ibland blir det bara en enkel yoga-stretch övning och en namaste-ritual. Ibland blir det en hel timma. Oavsett. Jag måste ha yoga varje dag. Det är mitt ankare. Min plats för att återhämta mig, återkoppla mig till mig själv och vara mig själv. ”The work we do on the mat helps us cope with life off the mat.” Amen.

 

  1. Meditera varje dag

Nja, det har gått sådär. Det har inte blivit varje dag. Kanske varannan, var tredje. Det blir ofta inte så länge, några minuter eller max tio minuter. Det är skönt och underbart. Men det känns som att behovet inte varit lika stort här. Allt är lugnt och sansat och jag har mkt tid till eftertanke och närvaro oavsett.

 

  1. Praktisera mindfulness i samvaro med barnen

Detta är inte lätt. Klart man alltid vill vara närvarande när man är med sina barn. Dock inser jag allt för ofta att det lätt blir så att man tänker på annat, försöker styra leken eller hitta på något annat. Här har jag övat att vara 100% närvarande. Det är svårt. Men det går. Och de gånger de går – herregud. Det är kul att leka! Det är kul att höra deras funderingar. Närvaron gör underverk. Barnen känner det också. Något att definitivt fortsätta med och öva på.

 

  1. Lägga sig tidigt

Ja. Check. Har lagt oss tidigt varje kväll. Herregud, jag är ju helt slut efter att ha gått upp tidigt, kämpat sig igenom hela dagen med diverse rutiner och utveckling. Mycket att hålla koll på! Svettas, tänka och lära ska man också pressa sig till. Ingen semester här inte. Klart att jag lagt mig tidigt. Jag har varit helt slut varje kväll!

 

 

Så sammanfattningsvis. Många nya goda vanor som ger livet nya och välgörande effekter. Känner absolut en skillnad. Vissa saker behöver jag inte för att må bra alls. Insikterna som detta givet och effekten i kroppen tar jag med mig hem. Det blir till att fortsätta med mycket av sakerna är ovan. Jag har ju 46 dagar kvar på 20,20,20-rutinen tex och yoga och meditation kommer för alltid finnas i mitt liv.

 

Imorgon lämnar vi Kenya. Vi lämnar Afrika. Vi återvänder hem efter sex månader på denna vackra, rika och av liv vibrerande kontinent. Hem till kalla norden. Men med så mycket värme i våra hjärtan.

 

På lördag har jag beställt sill, färskpotatis , knäckebröd och ost till lunch med och jordgubbar och glass till efterrätt. Det blir nog ingen nubbe men jag ska absolut ha ett glas champagne för att fira att vi kommit hem och att livet är helt jäkla fantastiskt.

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *